miercuri, 31 octombrie 2012

Ce trebuie stiut despre uleiurile de motor

Dupa diferentele din compozitia de baza, lubrifiantii pot fi:

1. Lubrifianti minerali - sunt fabricati integral din ulei mineral, au vascozitate redusa si se evapora la temperaturi ridicate, mult mai rapid decat uleiurile sintetice si se oxideaza in contact cu aerul, motiv pentru care sunt aditivate cu aditivi impotriva uzurii, antioxidanti, etc.
2. Lubrifianti semisintetici - sunt fabricati prin adaugarea unei parti sintetice, un amestec de uleiuri minerale cu uleiuri de sinteza, amestec menit sa le mentina clasele de vascozitate .Prezinta o tendinta mai redusa la evaporare decat uleiurile minerale. Filmul de ulei este mult mai subtire la temperaturi scazute decat clasa 15W.., determinand lubrifierea rapida la pornire si reducerea uzurii si consumului de carburant.
Lubrifianti sintetici - sunt in intregime fabricati din baze sintetice, fara nici un adaos de ulei mineral. Aceste uleiuri se comporta excelent la sarcina mare, sunt recomandate cu precadere motoarelor performante, au o tendinta scazuta de evaporare si protejeaza motorul impotriva agentilor de uzura si coroziune. Mentin o presiune stabila, nu se cocsifica si permit rapid pornirea motorului la temperaturi scazute. Sunt uleiuri extrem de performante putand fi folosite cu intervale de schimbare mai lungi decat la uleiurile minerale sau semistintetice si au o rezistenta a peliculei intre 500 si 1000%

Nivele de performanta
Nivelurile tehnice de performanta ale uleiurilor sunt impuse prin norme specifice de clasificare stabilite de organizatii internationale acreditate. Organizatiile care impun clasificarile grupelor de uleiuri sunt:
1. API - American Petroleum Institute (Institutul American al Petrolului)
2. ACEA - Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles (Asociatia Europeana a Constructorilor de Automobile)
3. SAE - Society of Automotive Engineers (Societatea Inginerilor Constructori de Masini)
4. ILSAC - International Lubricant Standardization and Approval Committee (Comitetul International de Standardizare si Aprobare a Lubrifiantilor)
5. JASO - Japanese Automotive Standards Organisation (Organizatia Japoneza de Standarde a Automobilelor)
6. Omologarile producatorilor de masini (BMW, Mercedes Benz, VW(Volkswagen,Audi, Seat), PSA( Peugeot, Citroen), Volvo, Mack, MAN si altii.
Cumparatorul de lubrifianti este deja familiarizat cu specificatiile si standardele, mai ales datorita informatiilor pe care toti producatorii de lubrifianti le ofera pe etichetele produselor.

Clasificarea ACEA
ACEA clasifica aplicatiile uleiurilor de motor prin litere si numere.
Literele reprezinta motoarele de tipul:
•   A (A1-A5) = motoare pe benzina
•   B (B1-B5) = automobile cu motoare diesel de volum mic, camionete si camioane de gabarit mic
•   C (C1-C3) = automobile cu motoare diesel cu filtre de particule
•   E (E1-E7) = motoare diesel de putere mare
Numarul care urmeaza literei corespunzatoare tipului de motor, diferentiaza nivelurile de performanta din cadrul unei clase; astfel, cu cat este mai mare numarul cu atat sunt mai ridicate performantele uleiului.
•   Clasa A - pentru motoare pe benzina:
o   A1 - vascozitate mica, economie de combustibil
o   A2 - calitate normala, interval de schimb normal
o   A3 - vascozitate mare, protectie sporita, interval de schimb prelungit
o   A5 - motoare cu putere mare, interval de schimb prelungit, cerintele de vascozitate de la A1/B1 + cerintele de protectie de la A3/B3

•   Clasa A/B - uleiuri pentru motoare pe benzina si Diesel:
o   A1/B1 - Uleiuri destinate motoarelor pe benzina si Diesel ale autoturismelor si camionetelor , special concepute pentru a putea utiliza uleiuri cu vascozitate scazuta, pentru un nivel scazut al frecarii, cu HTHS in intervalul 2.6 - 3.5 mPa*s.
o   A3/B3 - Uleiuri cu clase de vascozitate foarte stabile, recomandate motoarelor pe benzina sau Diesel de inalta performanta ale autoturismelor si camionetelor si/sau pentru intervale extinse de schimb, acolo unde acest lucru este recomandat de producatorul motorului si/sau pentru cazurile in care se utilizeaza uleiuri cu vascozitati scazute pe tot parcursul anului.
o   A3/B4 - Uleiuri cu clase de vascozitate foarte stabile, recomandate motoarelor pe benzina sau Diesel cu injectie directa, dar si celor din clasa B3.
o   A5/B5 - Uleiuri cu clase de vascozitate foarte stabile, recomandate pentru intervale extinse de schimb, in cazul motoarelor pe benzina sau Diesel de inalta performanta ale autoturismelor si camionetelor usoare, special concepute pentru a putea utiliza uleiuri cu vascozitate scazuta, pentru un nivel scazut al frecarii, cu HTHS in intervalul 2.6 - 3.5 mPa*s.

•   Clasa B - pentru motoarele diesel usoare:
o   B1 - vascozitate mica, economie de combustibil
o   B2 - calitate normala, interval de schimb normal
o   B3 - vascozitate mare, protectie sporita, interval de schimb prelungit
o   B4 - motoare de puteri mari cu injectie directa
o   B5 - motoare cu putere mare, interval de schimb prelungit, cerintele de vascozitate de la A1/B1 + cerintele de protectie de la A3

•   Clasa C - uleiuri pentru motoare cu catalizator
o   C1 - C2 - C3 - Uleiuri cu clase de vascozitate foarte stabile, compatibile cu sistemul catalizator, recomandate motoarelor pe benzina sau Diesel de inalta performanta ale autoturismelor si camionetelor usoare. Aceste uleiuri cresc durata de viata a DPF si TWC.

ATENTIE ! Aceste uleiuri pot fi nepotrivite pentru unele motoare. Pentru mai multa siguranta este recomandat sa se consulte manualul autovehiculului.

•   Clasa E - pentru motoarele diesel cu solicitari severe (Heavy Duty):
o   E2 - schimb de ulei normal, indeplinesc standardul MB 228.1; sunt uleiuri de uz general pentru motoare Diesel natural aspirate sau supraalimentate (turbo) supuse unor solicitari medii si severe, in conditiile unor intervale de schimb normale.
o   E3 - performante ridicate, indeplinesc standardul MB 228.3;
o   E4 - schimb de ulei prelungit, indeplinesc standardul MB 228.5; sunt uleiuri cu clase de vascozitate foarte stabile, performante in mentinerea unei suprafete curate a pistonului, confera protectie impotriva uzurii, au capacitate dispersanta impotriva depunerilor si prezinta stabilitate la temperaturi ridicate. Sunt recomandate pentru motoarele Diesel foarte solicitate ce raspund cerintelor privind emisiile impuse de standardele Euro 1, Euro 2, Euro 3 si Euro 4 si care functioneaza in conditii foarte dificile. Pot fi utilizate in motoarele fara filtre de particule, in unele motoare cu sistem EGR de recirculare a gazelor si in unele motoare prevazute cu sistem SCR de reducere a noxelor (NOx), insa recomandarile constructorilor de motoare pot varia, in aceste conditii fiind util si necesar sa se consulte manualul autovehiculului.
o   E5 - indeplinesc cerintele de performanta ale categoriei E3/E4 si cerintele MB 228.3, API CH-4
o   E6 - uleiuri cu clase de vascozitate foarte stabile si performante in mentinerea unei suprafete curate a pistonului, confera protectie impotriva uzurii, au capacitate dispersanta impotriva depunerilor si stabilitate la temperaturi ridicate. Sunt recomandate pentru motoarele Diesel foarte solicitate, cu catalizatoare Euro 1, Euro 2, Euro 3 si Euro 4 . Pot fi utilizate in motoarele cu sistem EGR de recirculare a gazelor, cu sau fara filtre de particule si in motoarele prevazute cu sistem SCR de reducere a noxelor (NOx). Nivelul de calitate E6 este recomandat cu precadere motoarelor prevazute cu filtre de particule si a fost conceput sa se utilizeze in combinatie cu carburanti Diesel cu un continut redus de sulf (max 50ppm).
o   E7 - sunt uleiuri cu clase de vascozitate foarte stabile si eficiente in mentinerea unei suprafete curate a pistonului si a interiorului cilindrului. Asigura excelenta protectie la antiuzura si impotriva depunerilor de la nivelul turbocompresorului, au capacitate dispersanta impotriva depunerilor si prezinta stabilitate la temperaturi ridicate. Sunt recomandate pentru motoarele Diesel foarte solicitate , cu catalizatoare Euro 1, Euro 2, Euro 3 si Euro 4 si care functioneaza in conditii dificile, pot fi utilizate in motoarele fara filtre de particule si pentru majoritatea celor care sunt prevazute cu sistem EGR de recirculare a gazelor, si a celor prevazute cu sistem SCR de reducere a noxelor (NOx).
Clasificarea internationala SAE a vascozitatilor uleiurilor, functie de temperatura de lucru
Specificatii ale producatorilor de motoare
Pe langa specificatiile API, ACEA si SAE, producatorii de motoare sunt foarte interesati ca uleiurile sa respecte procedurile de testare solicitate de acestia si sa indeplineasca performantele impuse. Astfel, daca un ulei indeplineste performantele stabilite, acesta poate fi agreat de producator.
Sugestii si recomandari
Cum sa alegem uleiul ?
Pentru foarte multi utilizatori, alegerea uleiului este o intreaga aventura mai ales cand din toate partile apar sfaturi mai mult sau mai putin corecte care creaza o adevatara nebuloasa in jurul acestui subiect. Piata de lubrifianti este diversa si o multitudine de branduri isi promoveaza produsele astfel ca pentru automobilisti este destul de greu sa aleaga uleiul potrivit.
Primul lucru pe care trebuie sa il cunoasca utilizatorul este nu firma producatoare de ulei ci specificatia tehnica recomnadata de producatorul autovehicului in cartea tehnica a masinii.
Este foarte important ca eticheta uleiului sa fie citita corect si inteleasa. Pentru acest lucru, in capitolele anterioare noi am descris in amanunt standardele API, ACEA si SAE pentru o intelegere si o citire corecta. Spre exemplu, pe eticheta se inscrie obligatoriu denumirea brandului, tipul de ulei: mineral, semisintetic sau sintetic, indicii de vascozitate: 5W30, 10W40 - clase de iarna (OW, 5W, 1OW, 15W, 20W, 25W) - clase de vara (20,30,40, 50.60) , clasele de performanta API: CH-4/Sl sau ACEA: A3/B3 si compatibilitatea cu testele de performanta stabilite de producatorii de masini: MAN 3275 , MB 228.3, Volvo VDS-2, etc.
In Romania sunt foarte comune notatiile conform standardului SR 871:
•   SUPER 1 - API SD/CB
•   SUPER 2 - API SE/CC
•   SUPER 3 - API SF/CD
•   SUPER 4 - API SG/CE
•   SUPER 5 - API SH/CF
Cu cat valoarea cifrei este mai mare, cu atat nivelul de performanta este mai ridicat.
Exemplu:
X-OIL ASTRUM - Marca
SAE 10W40 - Clasa se Vascozitate
Sintetic - Compozitia uleiului de baza
API CH-4/Sl, ACEA A3/B3  Clasa de performanta
MAN 3275, MB 228.3, Volvo VDS-2  Test de performanta al producatorilor de masini
Recomandam utilizarea lubrifiantilor care pastreaza raportul pret-calitate, indiferent de utilizarea vehicolului

Verificarea uleiului
Indiferent ce tip de ulei folositi, daca motorul dumneavoastra functioneaza in parametri normali el trebuie sa consume intre 0.1 si 0.2 litri de ulei la 1000 de kilometri parcursi. Potrivit recomandarilor recente ale producatorilor de masini, schimbul de ulei se face in intervale de functionare din ce in ce mai extinse, insa periodic este necesara completarea acestuia. Intervalul de schimb este recomandat numai de catre producatorul de masini.
E gresit sa considerati ca mai multe completari suplinesc schimbul de ulei recomandat, deoarece dupa un anumit numar de ore de functionare, uleiul se incarca de impuritati se oxideaza in timp , se degradeaza, iar aditivii din compozitie se consuma.

Care este nivelul optim al uleiului ? Ce trebuie si ce nu trebuie sa facem
•   Pentru a verifica nivelul de ulei nu trebuie decat sa va parcati masina pe un plan orizontal. Verificarea uleiului nu se efectueaza in panta.
•   Dupa ce motorul a fost oprit asteptati 10-15 minute pentru a putea citi corect nivelul de ulei de pe joja. Sub nici o forma nu deschideti capacul vasului de expansiune cand motorul este incins deoarece presiunea din sistemul de racire poate elibera vapori care produc arsuri grave tesuturilor !
•   Nivelul de ulei este ideal daca se afla undeva in jumatatea superioara a intervalului marcat; el nu trebuie sa scada sub marcajul minim.

•   De regula, diferenta intre nivelul minim si cel maxim este de un litru, astfel ca daca observati ca nivelul de ulei se afla catre marcajul minim trebuie sa completati
•   Nu trebuie sa depasiti nivelul maxim deoarece veti risca sa suprasolicitati pompa de ulei, iar daca motorul dumneavoastra are catalizator, cu siguranta se va deteriora
•   Tipul de ulei sau de viscozitate nu modifica intervalele schimbului de ulei
•   Daca ati constatat ca e necesar sa completati mai des decat normal, verificati motorul la un service autorizat deoarece e posibil sa prezinte scurgeri de ulei.
•   Acest aspect il puteti verifica si vizual, insa daca motorul nu prezinta scurgeri de ulei, inseamna ca are un consum mare. In ambele cazuri trebuie solicitata asistenta de specialitate.

Se amesteca uleiurile ?
Daca adaugam aditivi imbunatatim calitatea ?
•   Nu este periculos petru motor sa amestecam uleiurile daca acestea provin din branduri diferite, insa este esential sa respectam clasele de performanta recomandate de producator in cartea tehnica. Mai ales in cazul lubrifiantilor sintetici si semisintetici obtinuti prin procedee moderne, se pot amesteca fara a deteriora motorul. Daca se amesteca uleiuri de diferite vascozitati, se poate intampla ca vascozitatea finala sa se modifice , insa nu esential.
•   Totusi, daca sunt amestecate uleiuri cu specificatii de performanta diferite, amestecul corespunde numai specificatiei inferioare dintre cele doua !
•   E o eroare fatala atunci cand se “imbunatateste” cu aditiv uleiul deja aditivat . Precum am specificat in capitolele anterioare, aditivii cresc performantele uleiurilor iar producatorii de uleiuri detin retete speciale de aditivare. Daca alegeti sa efectuati personal o noua aditivare nu faceti decat sa interveniti in compozitie si in calitatile ulterioare.
Nu recomandam acest lucru si atragem atentia ca in asemenea cazuri se retrage garantia.


Uleiul nepotrivit si raspunsul motorului
•   Uzura axului cu came, a culbutorilor sau tachetilor:
o   uzura apare prin polisajul concav al tachetilor cu rotunjirea varfului camelor
o   subtierea tachetilor poate sa duca la oprirea comenzii asupra supapelor

•   Coroziunea cuzinetilor:
o   o vascozitate prea slaba a lubrifiantului, incalzirea excesiva datorata unei suprasarcini sau dilutiei cu carburant provoaca un defect de lubrifiere prin ruperea filmului de ulei.
o   corodarea cuzinetilor poate fi provocata si de prezenta in lubrifiant a acizilor organici formati la temperatura inalta

•   Uzura la demaraj:
o   un lubrifiant mai vascos la rece forteaza demarajul sau antreneaza functionarea fara lubrifiere a motorului ducand la distrugerea rapida a cuzinetilor, rulmentilor, a vilbrochenului si axului cu came
o   uzura la demaraj apare si daca pomparea si vascozitatea nu sunt compatibile cu pompa de ulei pentru a asigura o aspiratie buna si o refulare corespunzatoare de-a lungul circuitului de distributie a uleiului - dimensiunile conductelor si ale filtrului

•   Uzura cilindrului, a segmentilor, a camasii:
o   temperatura ridicata la miscarea segmentului in canal provoaca uzura canalului ceea ce poate antrena ruperea segmentului
o   la contactul piston -  camasa: ruptura filmului de ulei antreneaza incalziri anormale (lipsa racirii, fenomene de preaprindere - aprindere) si anuleaza jocurile functionale.

•   Perforarea pistonului:
o   poate apare ca urmare a calaminei care se depune pe capul pistonului si pe cel al coroanei; este un compus al carbonului, rezultat la arderea carburantului
o   depunerile sunt incandescente si actioneaza ca o sursa de pre-aprindere distructiva insotita de perforarea pistonului.

•   Consum mare de ulei:
o   se datoreaza punctului de aprindere coborat, volatilitate ridicata si trecerea gazelor pe langa segmenti, ceea ce induce un consum mai mare de ulei
o   vascozitatea prea mica a uleiului duce la o crestere a debitului de curgere prin jocurile anormale ale garniturilor

Cum citim culoarea fumului
•   Fum albastru cu miros de ulei:
Cauze posibile: segmenti uzati, garnituri, semeringuri uzate la supape, ghidajele de la supape uzate, si/sau motor uzat iar uleiul se aspira prin valva PCV.
Daca fumul albastrui apare doar la pornire, segmentii sunt aproape uzati dar inca functionali.
Solutie posibila: segmentare, schimbare semeringuri supape si ghidaje

•   Fum gri:
Posibile probleme la servofrana, lichidul de frana este aspirat. Se va verifica nivelul lichidului de frana.La cutiile automate, este aspirat uleiul din transmisie.
Se va verifica nivelul lichidului de frana si al uleiului.

•   Fum alb si gros cu miros iritant, intepator sau dulceag
Posibila cauza: antigelul, lichidul de racire, patrunde in ulei si in camera de ardere. Defectiune posibila : garnitura de chiuloasa crapata, chiulasa crapata, camasa crapata, sau poate chiar fisura in blocul motor.Se va verifica daca scade nivelul de antigel sau daca bolboroseste in vasul de expansiune la turarea motorului. Se va verifica daca nivelul uleiului creste sau uleiul este mat, decolorat, ori pe capacul de la ulei sau joja apare o mazga, spuma alburie. Aceasta inseamna ca uleiul se amesteca cu antigelul.
Alta cauza posibila poate fi valva PCV blocata pe deschis, murdara sau infundata.
La cutiile automate e posibila aspirarea uleiul din transmisie.
Daca ati completat cu prea mult ulei, acesta poate produce fum alb. Se va verifica joja pentru nivelul uleiului. Remediere posibila : schimbarea garniturii de chiulasa, valva PCV, sudare chiuloasa, bloc, schimbare camasa cilindru.

Generalitati privind functiile lubrifiantilor
•   Pornirea la rece uzeaza cel mai repede uleiul, deci trebuie sa alegeti un ulei cat mai performant.
•   Uleiul se oxideaza in timp chiar daca motorul nu a functionat perioada indelungata
•   Oxidarea unui ulei si contaminarea prin condensare si prin impuritati ca urmare a fenomenului de combustie sunt cauze care produc acizi in uleiul de motor. Daca acizii intra in contact cu motorul, apare coroziunea iar rezultatul este distrugerea prematura a componentelor motorului. Uleiurile de motor au calitatea de combatere a acestor acizi
•   Uleiul de motor este responsabil chiar si de racirea motorului. Radiatorul raceste doar zonele superioare ale motorului insa restul, cum ar fi axul cu came, distributia, arborele cotit, pistoanele, rulmentii de presiune, etc., sunt racite in principal de uleiul de motor
•   Incercati pe cat posibil sa va pastrati motorul curat pentru mai multa eficienta. Impuritatile ramase in motor impiedica functionarea si reduc eficienta carburantului, in timp miscorandu-se performantele motorului. Mai mult, aceste impuritati conduc inevitabil la uzura motorului.

Aditivii
In aditie la uleiurile de baza, ceea ce producatorii numesc "pachete de aditivi" apar automat in componenta unei game foarte largi de lubrifianti comerciali, iar menirea acestora este de a le imbunatati performantele . In funtie de aplicatiile pentru care sunt fabricati lubrifiantii, ponderea aditivilor in compozitie variaza de la > 1% la 25% iar in unele cazuri chiar un procent mai mare.
Iata ce trebuie sa faca pentru uleiurile dumneavoastra un pachet de aditivi:
•   protejarea suprafetelor metalice (inele, rulmenti, angrenaje, etc)
•   extinderea gamelor de aplicatii ale lubrifiantilor
•   prelungirea vietii lubrifiantilor
Aditivii de ultima generatie se impart in mai multe grupe, fiecare dintre acestea avand o clasa specifica de aplicabilitate functie de tipul de ulei care urmeaza a fi fabricat:
•   Aditivi pentru protectia suprafetelor - proprietati:
o   Imbunatatirea frecarii
o   rezistenta la extrema presiune
o   agent antiuzura
o   inhiba coroziunea si rugina

•   Aditivi amelioratori - proprietati:
o   Imbunatatirea punctului de curgere
o   ameliorator al indicelui de vascozitate
o   dezemulsificator
o   ameliorator retentie
o   detergent
o   dispersant

•   Aditivi de protectie ai uleiului - proprietati:
o   Inhiba oxidarea
o   neutralizeaza
o   agent antispumare

•   Alti aditivi - proprietati:
o   colorant
o   agent olfactiv
o   agent antistatic
o   bactericid

Un comentariu:

  1. Pentru proiectele dvs. de reconditionare aveti nevoie numai de Piese originale BMW oferite de www.bavauto.ro la cel mai bun pret.

    RăspundețiȘtergere